Teplo pomáhá, teplo ničí!

27.10. 2021

Hned 2 praktické úkoly čekaly v minulých týdnech na žáky 9. třídy. Společným pojítkem bylo teplo. Tedy něco, co chceme v zimních měsících doma udržet, ale i to, co dokáže leccos zničit či znehodnotit. Na chlapce čekal úkol ryze konstrukční – z dostupných materiálů co nejlépe tepelně zaizolovat plechovku a vytvořit tak vlastní funkční prototyp termosky. Kvantitativní vyhodnocení pak probíhalo s pomocí nové digitální techniky – iPad tablet se softwarem Graphical Analysis a nově i bezdrátové teploměry Go Direct Temperature od firmy Vernier. Vykreslující křivka grafu teploty jasně ukázala rozdíly mezi jednotlivými modely. A žáci se přesvědčili, že sebelepší design nejde vždy ruku v ruce s perfektní funkčností.

Druhý laboratorní úkol, tentokrát již pro celou třídu, využíval stejnou techniku a měl za úkol odhalit zákonitosti funkce termopapíru. Ano, to je ten, který tvoří každou naši účtenku či jízdenku. Zde bylo přesné naměření teploty klíčové, neboť jak se později ukázalo, ne každý materiál fungoval naprosto stejně. Pochvalu za preciznost a obsluhu nové techniky však zaslouží všichni, kteří pochopili, že i teplo může být dobrým sluhou, ale zlým pánem.

Autor: Mgr. Jiří Šimek, Ph. D.

Zobrazit fotogalerii na Zoneramě

Zobrazení stránky: 0x